Sipariş listesinde ürün yok
9786253755393
750,00 TL
600,00 TL
-20%
Gelişimsel Psikopatoloji, bireyin yaşam boyu gelişim süreçleriyle psikopatolojik belirtiler arasındaki dinamik ilişkiyi ele alan, disiplinlerarası bir bakış açısıyla hazırlanmış kapsamlı bir başvuru kaynağıdır. Bu kitap; çocukluk ve ergenlik döneminde görülen nörogelişimsel, duygudurum, anksiyete, yeme, uyku ve davranış bozuklukları gibi birçok ruhsal sorunun gelişimsel kökenlerine ışık tutarken, nöroçeşitlilik kavramı çerçevesinde atipik gelişimi damgalamadan ele alan çağdaş bir yaklaşımı benimsemektedir. Kuramsal temellerden tanılama süreçlerine, aile dinamiklerinden çocuk ve ergen danışmanlığına kadar uzanan içerik; hem akademik dünyaya hem de uygulayıcı meslek elemanlarına özgün katkılar sunmaktadır.
Kitapta yer alan her bölüm tıp, klinik psikoloji, çocuk gelişimi, psikolojik danışmanlık, özel eğitim, okul öncesi, çocuk ruh sağlığı ve sosyal hizmet gibi alanlarda çalışan profesyonellere yol gösterici bilgiler sunar. Nörotipiklik, nörodiverjans ve gelişimsel çeşitlilik gibi güncel kavramlara yer verilmesi, kitabın yalnızca tanı ve müdahale odaklı değil; aynı zamanda hak temelli, kapsayıcı bir dil ve anlayışla kaleme alındığını ortaya koymaktadır.
Prof. Dr. Nilgün Sarp ve Doç. Dr. Hatice Yalçın tarafından hazırlanan bu eser, gelişimsel psikopatolojiyi yalnızca bir bozukluklar listesi olarak değil; bireyin bağlamsal, ilişkisel ve kültürel çevresiyle etkileşim içinde şekillenen bütüncül bir yapı olarak ve nörogelişimsel farklılık açısından ele alan çok boyutlu bir kaynaktır.
İÇİNDEKİLER
BÖLÜM 1: GELIŞIMSEL PSIKOPATOLOJIYE GIRIŞ.1
Giriş
1.1. Gelişim Psikolojisi
1.1.1.Gelişimin Tanımı
1.1.2. Gelişim Psikolojisinin Tanımı ve Kapsamı
1.1.3. Gelişim Psikolojisinin Dalları
1.1.4. Gelişimsel Yaklaşımın İlkeleri
1.2. Gelişimsel Psikopatoloji
1.2.1. Psikopatoloji
1.2.2. Gelişimsel Ceşitlilik Kavramı (Neurodiversity)
1.2.3. Norotipik Kavramı
1.2.4. Normal Gelişim ve Atipik Gelişim Kavramları
1.2.5. Gelişimsel Psikoloji ve Pedagoji
1.2.6. Gelişimsel Psikopatolojinin Uygulama Alanları
1.2.7. “Pedagog” Unvanı Hakkında Turkiye’deki Durum
1.3. Gelişimsel Psikopatolojinin Tarihcesi
Sonuc
Kaynaklar
BÖLÜM 2: GELIŞIMSEL KURAMLAR VE PSIKOPATOLOJI
Giriş
2.1. Psikoanalitik Kuram
2.1.1. Psikoanalitik Kuramda Savunma Mekanizmaları
2.1.2. Savunma Mekanizmalarının Gelişimsel Psikopatolojide Yeri
2.2. Davranışcı Kuram (Behaviorism)
2.2.1. Davranışcı Kuramın Tarihsel Gelişimi
2.2.2. Davranışcı Kuramın Kurucuları ve Temsilcileri
2.2.3. Davranışcı Yaklaşımda Temel Kavramlar ve İlkeler
2.3. Bilişsel Kuram
2.3.1. Bilişsel Kuramın Onculeri
2.4. Bağlanma Kuramı
2.5. Sistem Kuramları
2.5.1. Genel Sistem Kuramı (General Systems Theory)
2.5.2. Aile Sistem Kuramı (Family Systems Theory)
2.5.3. Ekolojik Sistem Kuramı (Ecological Systems Theory)
2.5.4. Dinamik Sistem Kuramı (Dynamic Systems Theory)
2.5.5. Sistem Kuramlarının Onculeri
Kaynaklar
BÖLÜM 3: GELIŞIM SÜREÇLERI VE AILE YAŞAM DÖNGÜSÜ
Giriş
3.1. Aile Yaşam Dongusunun Tarihcesi
3.2. Aile Yaşam Dongusunun Aşamaları
3.3. Aile Yaşam Dongusunde Aile Rollerinin Değişimi ve Uyumu
3.4. Aile Yaşam Dongusunun Kuramsal Temelleri
3.4.1. Gelişimsel Aile Yaşam Dongusu Kuramı (Duvall)
3.4.2. Sistemik Aile Kuramları
3.4.2.1. Bowen Aile Sistemleri Yaklaşımı(Murray Bowen)
3.4.2.2. Yapısal Aile Sistemleri Yaklaşımı (Salvador Minuchin)
3.4.2.3. Stratejik Aile Sistemleri Yaklaşımı
(Jay Haley & Cloe Madanes)
3.4.2.4. Bağlamsal Aile Sistemleri Yaklaşımı
(Ivan Boszormenyi-Nagy)
3.4.2.5. İcsel Aile Sistemleri Yaklaşımı (Richard C. Schwartz)
3.4.2.6. Coklu Aile Sistemleri Yaklaşımı
(Multisystemic Therapy - MST)
3.4.2.7. Aile Dizimi Yaklaşımı (Family Constellation Therapy)
3.4.3. Sosyoekolojik Aile Gelişimi Kuramları
3.5. Riskli Gelişimsel Surecler ve Aile Dinamikleri
3.5.1. Boşanmada Aile Dinamikleri
3.5.2. Yas Surecinde Aile Dinamikleri
3.5.3. Goc ve Aile Dinamikleri
3.5.4. Travma Durumlarında Aile Dinamikleri
3.6. Ruhsal Sorunlar Bağlamında Aile İşlevselliği
3.7. Aile Yaşam Dongusunde Aileyle İşbirliği
Kaynaklar
BÖLÜM 4: TANILAMA VE DEĞERLENDIRME SÜREÇLERI
Giriş
4.1. Tipik ve Atipik Gelişim Kavramları
4.2. Değerlendirme Surecinde Temel Adımlar
4.3. Cocukluk Doneminde Tanılama ve Değerlendirme
4.3.1. Gelişimsel Tanılamanın Kapsamı
4.4. Cocuklari Tanıma ve Değerlendirmede Kullanılan Yaklaşımlar
4.4.1. Formal Değerlendirme
4.4.1.1. Objektif Değerlendirme Testleri
4.4.2. İnformal Değerlendirme
4.4.3. Cocuklarda İnformal Değerlendirmenin Guclu Yonleri
ve Klinik İş Birliği
4.5. Gelişimsel Psikopatolojide Tanı Kriterleri
4.5.1. DSM-5’ye Gore Tanı Kriterleri
4.5.2. Gelişimsel Psikopatolojide Fonksiyonel
Manyetik Rezonans Goruntuleme
Kaynaklar
BÖLÜM 5: ÇOCUK MERKEZLI DANIŞMANLIK
Giriş
5.1. Cocuk Merkezli Danışmanlığın Kapsamı
5.2. Kucuk Cocuklarda Aile Merkezli Danışmanlık
5.2.1. Cocuk Merkezli Danışmanlıkta Goruşme Ortamı
5.2.2. Cocuk Merkezli Danışmanlıkta Goruşme Formları
5.2.3. Cocuklari Tanıma ve Değerlendirmede Dikkat
Edilmesi Gereken Ozellikler
5.2.4. Cocuk Merkezli Danışmanlıkta Danışana Soru Ornekleri
5.2.5. Cocuğu İnformal Tekniklerle Tanıma ve Değerlendirmede
Uygulanabilecek Bazi Teknikler
Sonuc
Kaynaklar
BÖLÜM 6: ERGENLERDE DANIŞMANLIK
Giriş
6.1. Ergenlik Doneminin Gelişimsel Temelleri
6.1.1. Ergenlikte Fiziksel ve Psikomotor Gelişim
6.1.2. Ergenlikte Ahlak ve Kişilik Gelişimi
6.1.3. Ergenlikte Sosyal ve Duygusal Gelişim
6.1.4. Ergenlikte Bilişsel Gelişim
6.1.5. Ergenlikte Cinsel Gelişim
6.2. Ergenlikte Ruhsal Sorunlar ve Tanı Olcutleri
6.2.1. Ergenlikte Duygudurum Bozuklukları
6.2.2. Ergenlikte Anksiyete Bozuklukları
6.2.3. Ergenlikte Davranışsal Sorunlar
6.2.4. Ergenlikte Yeme Bozuklukları
6.2.5. Ergenlikte Madde Kullanımı
6.2.6. Ergenlikte Ofke Kontrol Problemleri ve Durtusel Davranışlar
6.2.7. Ergenlikte Okul Reddi ve Akademik Motivasyon Sorunları
6.2.8. Ergenlikte Riskli Davranışlar: Cinsellik, Şiddet, Suca Yonelim
6.3. Ergen Danışmanlığı
6.3.1. Ergenle İlk Goruşme ve Danışma İlişkisinin Kurulması
6.3.2. Ergen Danışmanlığında Gizlilik, Guven ve Ebeveyn Katılımı
6.3.3. Ergenle Danışma Surecinde Kullanılan
Değerlendirme Aracları
6.3.4. Ergen Danışmanlığında Psikoeğitim, Bireysel ve Grup
Danışmanlığı
6.3.5. Kriz Mudahalesi ve Acil Durum Protokolleri
6.3.6. Danışman Oz Farkındalığı ve Supervizyon
6.4. Ergen Danışmanlığında Kullanılan Teknikler ve Yaklaşımlar
6.4.1. Bilişsel Davranışcı Yontemler
6.4.2. Sanatla ve Yaratıcı Tekniklerle Danışmanlık
6.4.3. Ergen Oyun Terapisi ve Projeksiyon Teknikleri
Kaynaklar
BÖLÜM 7: NÖROGELIŞIMSEL BOZUKLUK VE NÖROGELIŞIMSEL
ÇEŞITLILIK
Giriş
7.1. Norogelişimsel Bozukluk
7.1.1. Norogelişimsel Bozukluklarda Sık Kullanılan
Değerlendirme Aracları .
7.2. Norogelişimsel Ceşitlilik
7.3. Norogelişimsel Bozukluk ve Norogelişimsel Ceşitliliğin Farkı
7.4. Norolojik Bozukluklar ile İlgili Temel Terimler
7.4.1. Norodiverjan
7.4.2. Norotipik
7.4.3. Noroazınlık
7.4.4. NoroKuir (NeuroQueer)
Kaynaklar
BÖLÜM 8: NÖROGELIŞIMSEL BOZUKLUKLAR
Giriş
8.1. Otizm Spektrum Bozukluğu
8.1.1. OSB Tanılama
8.1.2. OSB’de Erken ve Gec Belirtiler
8.1.3. Otizmin Tarihcesi
8.1.4. Beyindeki Yapısal Farklılıklar
8.1.5. Gelişimsel Psikopatoloji Kapsamında OSB ile
Calışan Profesyoneller
8.2. Dikkat Eksikliği ve Hiperaktivite Bozukluğu
8.2.1. DEHB’nin DSM-5 Tanı Kriterleri
8.2.2. DEHB Tanısı ve DEHB Tipleri
8.2.3. DEHB ve Eşlik Eden Hastalıklar
8.2.4. DEHB ve Tedavi
8.2.5. DEHB Durumunda Gelişimsel Psikopatoloji
Cercevesinde Destek
8.2.6. DEHB’li Cocuğa Yonelik Vaka Ornekleri
8.3. Ozgul Oğrenme Gucluğu
8.3.1. Bilişsel İşlev Bozuklukları ve Ozgul Oğrenme Bozukluğu
8.3.2. Ozgul Oğrenme Bozukluğu Alt Turleri
8.3.2.1. Okuma Bozukluğu (Disleksi)
8.3.2.2. Yazma Bozukluğu (Disgrafi)
8.3.2.3. Diskalkuli (Matematik Bozukluğu)
8.3.2.4. Ozgul Oğrenme Bozukluğu Tanısında
Noropsikolojik Testler
8.3.2.5. Ozgul Oğrenme Bozukluğunun Psikososyal Etkileri
8.3.2.6. Mudahale ve Destekleyici Eğitim Yaklaşımları
8.4. Motor Bozukluklar
8.4.1. Gelişimsel Koordinasyon Bozukluğu (Dispraksi)
8.4.2. Stereotipik Hareket Bozukluğu
8.4.3. Tik Bozuklukları
8.5. İletişim Bozuklukları
8.5.1. Dil Bozukluğu (Language Disorder)
8.5.2. Konuşma Sesi Bozukluğu (Speech Sound Disorder)
8.5.3. Kekemelik (Cocukluk Cağı Akıcılık Bozukluğu)
8.5.4. Sosyal (Pragmatik) İletişim Bozukluğu
8.5.5. Başka Turlu Adlandırılamayan İletişim Bozukluğu
8.6. Zihinsel yetersizlikler
Kaynaklar
BÖLÜM 9: DUYGUDURUM BOZUKLUKLARI
Giriş
9.1. Duygulanım Bozukluklarının Sınıflandırılması
9.2. Bipolar Bozukluklar
9.2.1. Bipolar I Bozukluğu
9.2.2. Bipolar II Bozukluğu
9.2.3. Siklotimik Bozukluk
9.2.4. Madde/İlac Kaynaklı Bipolar ve İlgili Bozukluk
9.2.5. Başka Bir Tıbbi Duruma Bağlı Bipolar ve İlgili Bozukluk
9.2.6. Diğer Belirtilen Bipolar ve İlgili Bozukluk
9.2.7. Belirtilmemiş Bipolar ve İlgili Bozukluk
9.3. Depresif Bozukluklar
9.3.1. Yıkıcı Ruh Hali Duzensizliği Bozukluğu
9.3.2. Major Depresif Bozukluk, Tek ve Tekrarlayan Epizodlar
9.3.3. Kalıcı Depresif Bozukluk (Distimi)
9.3.4. Premenstruel Disforik Bozukluk
9.3.5. Madde/İlac Kaynaklı Depresif Bozukluk
9.3.6. Başka Bir Tıbbi Duruma Bağlı Depresif Bozukluk
9.3.7. Diğer Belirtilen Depresif Bozukluk
9.3.8. Belirtilmemiş Depresif Bozukluk
9.3.9. Depresyonda Tedavi ve Mudahale
Kaynaklar
BÖLÜM 10: ANKSIYETE BOZUKLUKLARI
Giriş
10.1. Yaygın Anksiyete Bozukluğu (Generalized Anxiety Disorder)
10.2. Panik Bozukluk
10.2.1. Panik Bozukluğun Değerlendirilmesi
10.2.2. Panik Bozukluğa Yaklaşım
10.3. Agorafobi
10.3.1. Agorafobiye Yaklaşım
10.4. Spesifik Fobiler
10.4.1. Spesifik Korkularda Tanı
10.4.2. Spesifik Korkularda Tedavi ve Mudahale
10.5. Sosyal Anksiyete Bozukluğu
10.5.1. Sosyal Anksiyete Bozukluğunun Ceşitleri
10.5.2. Sosyal Anksiyete Bozukluğunda Tanı ve Değerlendirme
10.5.3. Sosyal Anksiyete Bozukluğunda Tedavi ve Mudahale
10.6. Secici Konuşmazlık (Selective Mutism)
10.7. Ayrılma Anksiyetesi Bozukluğu (Separation Anxiety Disorder)
10.7.1. Bağlanma Kuramı Kapsamında Ayrılık Anksiyetesi
10.7.2. Ayrılık Anksiyetesinde Tanı
10.7.3. Ayrılık Anksiyetesinin Yetişkin Bireylerde Etkileri
10.7.4. Ayrılık Anksiyetesinde Tedavi ve Mudahale
10.8. Obsesif-Kompulsif Bozukluk (OKB)
10.8.1. OKB’nin Belirtileri
10.8.2. İnsan İlişkilerinde OKB Sureci
10.8.3. OKB’de Tedavi ve Mudahale
10.9. Travma ile İlişkili Bozukluklar
10.9.1. Travma Sonrası Stres Bozukluğu (TSSB)
10.9.1.1. Travma Sonrası Stres Bozukluğunun Patofizyolojisi
10.9.1.2. Mizac Ozellikleri ve Travma Sonrası Stres
Bozukluğu İlişkisi
10.9.1.3. Genetik Faktorler ve Travma Sonrası Stres Bozukluğu
10.9.1.4. Travma Sonrası Stres Bozukluğunda Tedavi ve Mudahale
Kaynaklar
BÖLÜM 11: YEME BOZUKLUKLARI
Giriş
11.1. Pika
11.1.1. Pika Tedavisi ve Mudahale
11.1.1.1. Pikada Gelişimsel Psikopatoloji Yaklaşımı .
11.2. Geviş Getirme Bozukluğu (Rumination Disorder)
11.2.1. Ruminasyon Bozukluğunda Tanı ve Değerlendirme
11.2.2. Ruminasyon Bozukluğunda Tedavi ve Yonetim
11.3. Kacıngan/Sınırlayıcı Yiyecek Alım Bozukluğu
11.3.1. Kacıngan/Sınırlayıcı Yiyecek Alım Bozukluğunda Tedavi
11.4. Anoreksiya Nervoza
11.4.1. Anoreksiya Nervoza’nın Alt Tipleri
11.4.2. Anoreksiya Nervozada Tedavi.
11.5. Bulimiya Nervoza
11.5.1. Bulimiya Nervozanın Tipleri
11.5.2. Bulimiya Nervozada Tedavi.
11.6. Tıkınırcasına Yeme Bozukluğu (Binge-Eating Disorder)
11.6.1. Tıkınırcasına Yeme Bozukluğunun Tedavisi ve Mudahale
Kaynaklar
BÖLÜM 12: UYKU-UYANIKLIK BOZUKLUKLARI
Giriş
12.1.İnsomnia Bozukluğu (Insomnia Disorder)
12.1.1. İnsomnia Bozukluğunda Tedavi
12.2. Hipersomnolans Bozukluğu
12.2.1. Hipersomnolans Bozukluğunu Tanılama
12.2.2. Hipersomnolans Bozukluğunu Tedavi
12.3. Narkolepsi
12.4. Solunumla İlişkili Uyku Bozuklukları
(Breathing-Related Sleep Disorders)
12.5.Sirkadiyen Ritim Uyku-Uyanıklık Bozuklukları
12.6. Parasomniler (Parasomnias)
12.6.1. Uyurgezerlik
12.6.2. Uyku Teroru
12.6.3. Kabus bozukluğu
12.6.4. Rem Uyku Davranış Bozukluğu
12.6.5. Uyku paralizis (Karabasan)
12.6.6. Patlayıcı Baş Sendromu (Exploding Head Syndrome)
12.6.7. Uykuda Yatak Islatma (Enurezis Nokturna)
12.7. Huzursuz Bacak Sendromu (Restless Legs Syndrome)
12.8. Madde/İlac Kullanımına Bağlı Uyku-Uyanıklık Bozukluğu
Kaynaklar
BÖLÜM 13: BAĞIMLILIKLAR VE ERGENLIKTE RISKLI DAVRANIŞLAR
Giriş
13.1. Madde Kullanım Bozuklukları
13.1.1. Alkol Kullanım Bozukluğu
13.1.2. Ucucu Madde Kullanım Bozukluğu
13.1.3. Uyarıcı Madde (Kokain, Amfetamin) Kullanım Bozukluğu
13.1.4. Tutun-Nikotin Bağımlılığı
13.1.4.1. Tutun-Nikotin Bağımlılığının Tedavisi
13.2. Madde/İlac Kaynaklı Uyku, Anksiyete ve Depresif Bozukluklar
13.3. Davranışsal Bağımlılıklar
13.3.1. Kumar Bağımlılığı
13.3.1.1. Kumar Bağımlılığı Turleri
13.3.1.2. Kumar Bağımlılığı Tedavisi
13.3.2. Dijital bağımlılık
13.3.2.1. İnternet Oyun Bozukluğu (Internet Gaming Disorder)
14.3.2.2. Dijital Detoks
14.3.2.3. Dijital Bağımlılık Tedavisi
13.3.3. Kendine Zarar Verme Davranışları
13.3.4. Antisosyal Kişilik Bozukluğu
13.3.4.1. Antisosyal Kişilik Bozukluğunda Psikopati ve Sosyopati
KAYNAKLAR
BÖLÜM 14: YIKICI, DÜRTÜ DENETIMI VE DAVRANIM BOZUKLUKLARI
Giriş
14.1. Karşıt Olma-Karşı Gelme Bozukluğu
14.1.1. Karşıt Olma-Karşı Gelme Bozukluğu Tedavisi
14.1.2. Karşıt Olma-Karşı Gelme Bozukluğu Vaka Ornekleri
Davranım Bozukluğu
13.3.1. Davranım Bozukluğu Tanı
13.3.2. Davranım Bozukluğu Tedavi
14.4. Pyromania
14.5. Kleptomania
14.5.1. Kleptomanide Tedavi
14.6 Tricotillomania
14.6.1. Tricotillomania Tanılama ve Değerlendirme
14.6.2. Tricotillomania Tedavi
Kaynaklar
ISBN | 9786253755393 |
Basım Yılı | 2025 |
Sayfa Sayısı | 576 |
Yazar(lar) | Nilgün SARP, Hatice YALÇIN |